Strona głównaPracaStres w pracy - jeśli się nim „chwalisz”, współpracownicy źle cię oceniają

Stres w pracy - jeśli się nim „chwalisz”, współpracownicy źle cię oceniają

Chociaż praca jest czasami stresująca dla każdego, niektórzy ludzie traktują stres jako swój „znak rozpoznawczy". Na University of Georgia Terry College of Business wykazano, że osoby, które chwalą się swoim poziomem stresu, są postrzegane przez współpracowników jako mniej kompetentne i mniej lubiane.
Stres w pracy - jeśli się nim „chwalisz”, współpracownicy źle cię oceniają [fot. Lukas Bieri z Pixabay]
- To zachowanie, które wszyscy widzieliśmy i wszyscy możemy je wykazywać w pewnym momencie - mówi prof. Jessica Rodell, autorka badań. - Kiedy zastanawiałam się, dlaczego ludzie tak robią, pomyślałam, że może mówimy o naszym stresie, ponieważ chcemy udowodnić, że jesteśmy wystarczająco dobrzy. Tymczasem często przynosi to odwrotny skutek - dodaje.

Kilkuset uczestników porównało wypowiedzi wyimaginowanych współpracowników, którzy właśnie wrócili z konferencji. Uczestnicy oceniali przedstawiane osoby pod kątem sympatii, kompetencji i prawdopodobieństwa, że pomogą współpracownikowi. Prezentowani pracownicy opisywali konferencję jako „jeszcze jedną rzecz na mojej liście obowiązków. A już byłem/am zestresowana do granic możliwości... nie masz pojęcia, pod jakim stresem jestem".

Badani ocenili taką osobę jako znacznie mniej sympatyczną i mniej kompetentną niż kogoś, kto powiedział, że praca była po prostu stresująca lub opowiadał, jak wspaniała była konferencja. Uczestnicy dodali również, że byliby mniej skłonni pomóc narzekającemu współpracownikowi, gdyby byli przeciążeni pracą.

- Ludzie sami sobie szkodzą, robiąc coś, co ich zdaniem sprawi, że będą lepiej postrzegani przez kolegów - ocenia prof. Rodell.
Podobne wyniki uzyskano, ankietując dodatkowych ponad dwustu prawdziwych pracowników na temat ich doświadczeń z przechwałkami na temat stresu. Równocześnie odkryto, że pracownicy, których koledzy o koleżanki przechwalają się stresem, często zgłaszali wyższy poziom stresu osobistego i wypalenia zawodowego. Chełpienie się odczuwaniem presji tworzy wrażenie, że przewlekły wysoki poziom stresu jest oczekiwaną i normalną częścią kultury pracy - wskazuje Rodell.

- Kiedy ktoś ciągle mówi o swoim stresie i podkreśla go na każdym kroku, wydaje się, że to dobra rzecz. Tymczasem to po prostu przenosi się na współpracownika siedzącego obok, a efektem jest odczuwanie jeszcze silniejszego stresu, co prowadzi do większego wypalenia lub wycofania się z pracy. Można to sobie wyobrazić jako spiralę negatywnego skutku przechodzącego z jednej osoby na drugą - wyjaśnia prof. Rodell.

Pracownicy powinni się dwa razy zastanowić, zanim zaczną chwalić się swoim dużym obciążeniem pracą lub przeładowanym harmonogramem. - Jeśli naprawdę czujesz się zestresowany/a, znajdź odpowiednią osobę, z którą możesz się tym podzielić Pamiętaj jednak, że nie jest to zaszczyt, który można się chwalić - to się zemści, przełoży się na pogorszenie atmosfery w miejscu pracy - ostrzega prof. Rodell.

Na podstawie: Stress bragging may make you seem less competent, less likable at work

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kobiety.net.pl
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • eGospodarka.pl
  • Hospicja.pl
  • Oferty pracy
Blog