Po wakacyjnym wypoczynku mamy zwykle więcej energii i zapału do wykonywania codziennych obowiązków zawodowych. Powrót do pracy po urlopie bywa jednak problematyczny i bardzo często związany jest ze stresem. Jak nie dopuszczać do powstawania sytuacji konfliktowych, podpowiada dr Dorota Szczygieł - psycholog Uniwersytetu SWPS Sopot.
![Powrót do pracy po urlopie. Jak kontrolować emocje? [© Ana Blazic Pavlovic - Fotolia.com] Powrót do pracy po urlopie. Jak kontrolować emocje? [© Ana Blazic Pavlovic - Fotolia.com]](http://www.senior.pl/Powrot-do-pracy-po-urlopie-Jak-kontrolowac-emocje_img55cba5cc9ef1b.jpg)
Wakacyjny wypoczynek może być prawdziwym wybawieniem po tygodniach ciężkiej
pracy. Jednak wszystko co dobre, szybko się kończy – również
urlop. Powrót do codziennych obowiązków może wiązać się ze stresem i frustracją. Jednak uleganie emocjom w pracy, zwłaszcza tym negatywnym, nie jest rozsądne: może świadczyć o braku profesjonalizmu i obniża efektywność zawodową. Warto zatem uświadomić sobie, że
emocje, odpowiednio wykorzystane, mogą być naszymi sprzymierzeńcami. Informują o wadze wydarzeń wokół nas, mobilizują do działania i pozwalają komunikować innym co czujemy. Dzięki wiedzy, czerpanej z ekspresji emocjonalnej współpracowników, możemy również interpretować i przewidywać ich zachowania. Aby jednak korzystać z dobrodziejstw emocji, nie możemy pozwolić, aby one kontrolowały nas.
Jak radzić sobie z niechcianymi uczuciami w pracy? Można wyróżnić dwa rodzaje takich działań: doraźne i długoterminowe. Działania doraźne, szczególnie przydatne po powrocie do pracy po krótkiej przerwie, polegają na umiejętnym zastosowaniu technik kontroli emocji, które odnoszą natychmiastowy skutek. Bardzo dobre efekty przynosi np. metoda „pomyśl o tym inaczej”. Polega ona na spojrzeniu na stresującą sytuację z innej perspektywy, np. zachowanie rozzłoszczonego klienta traktujemy jako przejaw jego zagubienia i frustracji, a nie jako osobisty atak. Innym, dobrym sposobem jest „liczenie do dziesięciu”, które służy chwilowemu odwróceniu uwagi od stresującej sytuacji i „przeczekaniu najgorszego”. Aby skutecznie wykorzystać energię po urlopie warto także robić tzw. chwilowe wyspy odpoczynku, które pozwolą na kwadrans wrócić myślami do stanu relaksu i naładują nas pozytywnie na resztę dnia.
Działania długoterminowe wymagają zastosowania środków zapobiegawczych jeszcze zanim pojawią się trudne sytuacje. Efektywnego wykorzystywania emocji w życiu codziennym można się nauczyć. Zdolności wchodzące w skład inteligencji emocjonalnej, czyli rozpoznawanie, rozumienie i kontrolę uczuć można rozwijać. Pracodawcy powinni zatem zainwestować nie tylko w kształcenie czysto technicznych kompetencji pracowników, ale również w rozwoju ich kompetencji społecznych i emocjonalnych.